Bezwaarschrift inkomstenbelasting

Bezwaarschrift inkomstenbelasting maken? Bent u het niet eens met de beschikking van de Belastingdienst? Of heeft u ten onrechte een naheffingsaanslag ontvangen? Dan kunt u een bezwaarschrift over de inkomstenbelasting indienen bij de Belastingdienst. U kunt een bezwaarschrift indienen tegen een aanslag inkomstenbelasting. Er geldt bij de inkomstenbelasting wel een speciale regeling om de (voorlopige) aanslag te wijzigen. Het is dan ook niet altijd noodzakelijk om een bezwaarschrift in te dienen. Meestal kan worden volstaan met het aanvullen van uw belastingaangifte. Is dit echter niet mogelijk? Dan dient u een bezwaarschrift in. Het is belangrijk om een brief schriftelijk te versturen en een schriftelijke ontvangstbevestiging te vragen binnen een bepaalde termijn.

Bezwaarschrift inkomstenbelasting downloaden (Word document .docx)

Wat is een bezwaarschrift?

Een bezwaarschrift is een officiële brief waarin u uw bezwaren tegen een belastingaanslag of een beslissing van de Belastingdienst uiteenzet. Het is een manier om formeel aan te geven dat u het niet eens bent met de beslissing en om uw argumenten daarvoor te presenteren. In het bezwaarschrift moet u duidelijk en beknopt uitleggen waarom u van mening bent dat de beslissing onjuist is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u vindt dat het belastingbedrag samenhangende met uw aanslag onjuist is berekend, of omdat er een administratieve fout is gemaakt. Het is belangrijk om uw bezwaarschrift goed te onderbouwen met relevante bewijsstukken en om alle benodigde informatie, zoals uw naam, burgerservicenummer en de datum van de beslissing, op te nemen.

Voorwaarden bezwaarschrift aanslag inkomstenbelasting

Bij het indienen van een geldig bezwaarschrift voor de inkomstenbelasting is het belangrijk dat u aan een aantal voorwaarden voldoet:

  • Allereerst moet uw bezwaarschrift binnen zes weken na de datum van het besluit dat de Belastingdienst heeft genomen, ingediend zijn. De dagtekening, oftewel de datum of de beschikking of naheffingsaanslag, geldt hierbij als startdatum. Is uw bezwaarschrift te laat? Dan wordt uw bezwaar niet meer inhoudelijk beoordeeld. Dit wordt ook wel niet-ontvankelijk verklaren genoemd. De beslissing waartegen bezwaar wordt gemaakt, moet duidelijk worden vermeld.
  • Het is belangrijk om te weten hoe en wanneer bezwaar te maken. Het besluit waartegen u in bezwaar gaat, is een schriftelijke beslissing van de Belastingdienst. Ook het niet nemen van een besluit of het niet op tijd nemen van een beslissing wordt als een besluit gezien.
  • Alleen als u een belanghebbende bent, mag u in bezwaar gaan tegen het genomen besluit van de Belastingdienst. De gevolgen van het besluit moeten dus rechtstreeks op uw persoonlijke situatie invloed hebben.

Hoe maakt u bezwaar?

U kunt bezwaar maken tegen een aanslag of beslissing waartegen u het niet eens bent. Het is belangrijk om dit te doen binnen de gestelde termijn van 6 weken na ontvangst van de aanslag of beslissing. U kunt bezwaar maken door een brief te schrijven of door het bezwaarformulier in te vullen. In uw brief of op het formulier moet u uw bezwaar duidelijk uitleggen en eventuele documenten die uw bezwaar ondersteunen toevoegen. U kunt ook iemand anders machtigen om bezwaar voor u te maken. Zorg ervoor dat u alle relevante informatie, zoals uw naam, burgerservicenummer en de datum van de beslissing waartegen u bezwaar maakt, vermeldt. Dit helpt de Belastingdienst om uw bezwaar snel en efficiënt te verwerken.

Opstellen pro forma bezwaarschrift inkomstenbelasting

In het bezwaarschrift over uw inkomstenbelasting vermeldt u in ieder geval de volgende informatie:

  • Uw naam, burgerservicenummer en adresgegevens
  • De datum en het kenmerk van het besluit dat de Belastingdienst heeft genomen
  • De reden waarom u meent dat de fiscus het besluit ten onrechte heeft genomen
  • De argumenten, oftewel de gronden van bezwaar, waarom u het oneens bent. Bekijk ook onze voorbeeld brief voor het bezwaar inkomstenbelasting
  • Het besluit dat de Belastingdienst wél had moeten nemen
  • Bewijsstukken die uw argumentatie onderstrepen. Voeg altijd kopieën van de bewijsstukken toe, nooit de originele stukken. Het is belangrijk om kopieën van documenten mee te sturen die het bezwaar ondersteunen.
  • De datum, uw naam en uw handtekening onderaan de brief

Indien er nog aanvullende informatie nodig is, kunt u een pro forma bezwaarschrift indienen.

Een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van het bezwaarschrift is belangrijk. Daarnaast is het mogelijk om een vergoeding kosten bezwaarfase aan te vragen voor de kosten die u heeft gemaakt tijdens de bezwaarfase.

Procedure bezwaarschrift inkomstenbelasting volgens algemene wet bestuursrecht

Zodra de Belastingdienst uw bezwaarschrift over de inkomstenbelasting heeft ontvangen, krijgt u hiervan een bericht. De Belastingdienst verstuurt een schriftelijke ontvangstbevestiging naar de aanvrager. Vervolgens besluit de fiscus of uw bezwaar bij voorbeeld geheel of gedeeltelijk gegrond is. Deze schriftelijke ontvangstbevestiging is belangrijk voor verdere communicatie omtrent de behandeling van het bezwaar. Bent u het niet eens met de beslissing op het bezwaar van de Belastingdienst? Dan kunt u beroep instellen bij de rechtbank. Mediation kan in veel gevallen een effectieve oplossing zijn (‘gevallen mediation’) en is vaak succesvol in het oplossen van geschillen.

Daarnaast kunt u een formeel verzoek indienen voor vergoeding van kosten tijdens de bezwaarfase, gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Dit verzoek om vergoeding van kosten bezwaarfase is gebaseerd op artikel 7.15 van deze wet en het Besluit proceskosten bestuursrecht. U legt hierin uit waarom de Belastingdienst deze onkosten zou moeten vergoeden als gevolg van onrechtmatig handelen.

Wat gebeurt er nadat u bezwaar hebt gemaakt?

Nadat u bezwaar heeft gemaakt, ontvangt u een schriftelijke ontvangstbevestiging waarin de datum van ontvangst van het bezwaarschrift is vermeld. De ontvangstbevestiging wordt zo spoedig mogelijk verstuurd. Vervolgens wordt uw bezwaar behandeld en ontvangt u een beslissing. Het kan maximaal 9 maanden duren voordat er een uitspraak op uw bezwaar wordt gedaan. Gedurende deze periode kan de Belastingdienst u om aanvullende informatie vragen of u uitnodigen voor een hoorzitting om uw bezwaar verder toe te lichten. Het is belangrijk om tijdens deze periode bereikbaar te blijven en tijdig te reageren op eventuele verzoeken van de Belastingdienst.

Vergoedingen

Als u bezwaar maakt, kunt u ook een vergoeding aanvragen voor de kosten die u heeft gemaakt in de bezwaarfase. Dit kan bijvoorbeeld zijn voor de kosten van een advocaat of voor de kosten van het verzenden van documenten. U kunt ook een vergoeding aanvragen voor de immateriële schade die u heeft geleden als gevolg van de trage afhandeling van uw bezwaar. Het is belangrijk om deze vergoedingen aan te vragen in uw bezwaarschrift, zodat de Belastingdienst hier rekening mee kan houden bij de behandeling van uw bezwaar. De vergoeding van kosten tijdens de bezwaarfase is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht en het Besluit proceskosten bestuursrecht. Zorg ervoor dat u duidelijk aangeeft welke kosten u heeft gemaakt en waarom u van mening bent dat deze vergoed moeten worden.

Betalen en uitstel van betaling

Wanneer u bezwaar maakt tegen een belastingaanslag, blijft de verplichting om het verschuldigde inkomstenbelasting bedrag te betalen in principe bestaan. Dit betekent dat u de belastingaanslag moet voldoen, zelfs als u bezwaar maakt. Mocht na de behandeling van uw bezwaar blijken dat u te veel heeft betaald, dan krijgt u het te veel betaalde bedrag uiteraard terug.

Als u echter niet in staat bent om de belastingaanslag op de reguliere betaaldatum te voldoen, kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u door een verzoek in te dienen bij de Belastingdienst, waarin u uitlegt waarom u niet kunt betalen en hoeveel uitstel u nodig heeft. De Belastingdienst zal uw verzoek beoordelen en u schriftelijk laten weten of u uitstel van betaling krijgt. Het is belangrijk om te weten dat het aanvragen van uitstel van betaling geen invloed heeft op de behandeling van uw bezwaarschrift; deze procedures lopen parallel aan elkaar. Een formeel kader verzoek om uitstel van betaling moet worden ingediend, waarbij specifieke belastingbedragen die samenhangen met uw situatie worden vermeld.